sunnuntai 7. helmikuuta 2010

Tuukka Vartiainen

Kymen Sanomien, Kouvolan Sanomien ja Etelä-Saimaan elokuvakriitikko. Freelancerina vuodesta 2006.

1. Kätketty (Michael Haneke, Ranska/Itävalta/Saksa/Italia, 2005)
2. Dancer in the Dark (Lars von Trier, Tanska/Saksa/Ranska/Ruotsi/Suomi/Alankomaat/Yhdysvallat/Iso-Britannia/Norja/Islanti, 2000)
3. Meidän musiikkimme (Jean-Luc Godard, Ranska/Sveitsi, 2004)
4. Punch-Drunk Love – rakkauden värit (Paul Thomas Anderson, Yhdysvallat, 2002)
5. Lust, Caution (Ang Lee, Yhdysvallat/Kiina/Taiwan/Hongkong, 2007)
-------------------
1. Mies vailla menneisyyttä (Aki Kaurismäki, 2002)
2. Melancholian 3 huonetta (Pirjo Honkasalo, 2004)
3. Tulevaisuus ei ole entisensä (Mika Taanila, 2002)


”Jos rajoittaa valintansa ainoastaan virallisesti elokuvateatterilevityksellä Suomeen rantautuneisiin, on näkökulma ulkomaiseen elokuvaan aika rajoittunut. Rajasin kuitenkin valintani lähinnä niihin (pl. Godard).”
1. ”Itävaltalaisen Haneken Kätketty oli minulle vuosikymmenen elokuva, jos sellaista nyt on edes mahdollista valita. Kätketty on ohjaajaansa puhtaimmillaan; samanaikaisesti älyllinen palapeli, armoton kommentaari ja jonkin syvästi inhimillisen puolustuspuhe. Miehen uusin, Cannesissa palkittu Valkoinen nauha (2009), on huhupuheiden mukaan myös huikea teos, mutta se nähdään Suomessa vasta tulevana keväänä.”

-------------------

1.–2. ”Kaksi 70- ja 80-lukujen taitteessa aloittanutta konkaria, Kaurismäki ja Honkasalo, vastasivat 2000-luvun parhaista kotimaisista.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti