sunnuntai 7. helmikuuta 2010

Jussi Lahtonen

Elokuva- ja musiikkikriitikko, mm. Film-O-Holic ja Sue-lehti.

1. Taru sormusten herrasta (Peter Jackson, Yhdysvallat/Uusi-Seelanti/Saksa, 2001–2003)
2. Perikato (Oliver Hirschbiegel, Saksa/Italia, 2004)
3. Gladiator (Ridley Scott, Yhdysvallat, 2000)
4. Pan’s Labyrinth (Guillermo del Toro, Meksiko/Espanja/Yhdysvallat, 2006)
5. There Will Be Blood (Paul Thomas Anderson, Yhdysvallat, 2007)
-------------------
1. Star Wreck: In the Pirkinning (Timo Vuorensola, 2005)
2. Sauna (AJ Annila, 2008)
3. Jadesoturi (AJ Annila, 2006)


1. ”Hartaudella ja antaumuksella tehty, toistakymmentä tuntia pitkä eepos, joka on ainutlaatuinen sekä skaalaltaan, majesteettiselta tarinankerronnaltaan että visuaaliselta kuvastoltaan. Länsimaisen kirjallisuuden merkkipaaluihin kuuluvan alkuperäisteoksen tarjoama rikas, syvä maailma kosketti, liikutti ja vei mukanaan aidosti.”
2. ”Dokumentoituihin faktoihin ja aikalaistodistuksiin pohjautuva apokalyptinen kertomus valtakunnanjohtaja Adolf Hitlerin viimeisistä päivistä auttoi näkemään Hitlerinkin ihmisenä niin hyvässä kuin ennen kaikkea pahassakin. Bruno Ganzin roolisuoritus on huikea, ja natsivaltakunnan rappio käsinkosketeltava.”
3. ”Ridley Scottin maskuliininen tutkielma kunniasta, uskollisuudesta ja kuolemankin rajat ylittävästä kaipuusta perheen pariin. Sävähdyttävä spektaakkeli, joka elvyttää vanhan elokuvan lajityypin ja vie sen uudelle tasolle.”
4. ”Espanjan sisällisodan kauhut nivoutuvat pienen tytön mielikuvitusmaailmaan äärivisuaalisessa, nyrjähtäneen tummasävyisessä fantastisessa ilmapiirissä. Kypsä, monitahoinen kokonaisuus.”
5. ”Vallanhalun, kapitalismin ja uskonnon epäpyhä kolminaisuus konkretisoituu tietoisen rauhallisesti käyntiin lähtevässä ja emotionaalisesti äärimmäisen räjähtävästi loppuvassa kronikassa. Öljynporaajan nousu ja rappio on aikamme kuvastin.”

-------------------

1. ”Uuden, perinteisistä väylistä piittaamattoman tekijäsukupolven esiinmarssi. Sulavan humoristisen ja toiminnallisen scifi-parodian efektit näyttävät kymmenien miljoonien Hollywood-efekteiltä, mutta ne on tehty vuosia kestäneenä tinkimättömänä käsityönä tekijöiden kodeissa. Kansainvälisesti merkittävin ja laajimmalle levinnein kotimainen elokuva viime vuosikymmenellä, elokuva jota ei taatusti tehty kaupallisista syistä.”
2. ”Kotimaisia tuonpuoleisten tarujen perinteitä psykologiseen kauhuun yhdistävä, monitulkintainen ja syvällinen teos syyllisyydentunnon taakasta.”
3. ”Vaikkei elokuvan toteutus ollut aivan sataprosenttisesti sitä, mitä ohjaajan visioissa oli, niin jo pelkästään yritys ja kunnianhimo yhdistää kiinalaiset wuxia-elokuvat suomalaiseen Sampo-mytologiaan on haastavuudessaan ja omintakeisuudessaan merkittävää.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti