tag:blogger.com,1999:blog-56529884745056860082024-02-21T04:23:08.204+02:00Vuosikymmenen elokuvatTässä blogissa julkaistaan suomalaisten elokuvakriitikoiden valinnat vuosikymmenen 2000–2009 parhaiksi elokuviksi. Noin 130 kriitikolle tehtyyn tiedusteluun vastasi 69 henkilöä. Listan laatineet ovat 2000-luvun aikana toimineet elokuvakriitikoina eri puolilla maata päivälehdissä, elokuva- tai kulttuurilehdissä tai televisiossa. Kriitikot valitsivat viisi elokuvaa – sekä kolme parasta kotimaista.juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.comBlogger69125tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-72202192472952443082010-02-07T02:16:00.003+02:002010-02-08T13:52:51.390+02:00Marko Ahonen<i>Keskisuomalaisen ja muutaman muun Sisä-Suomen sanomalehden tv- ja elokuvakriitikko.</i><br />
<br />
1. <b>Grizzly Man</b> (Werner Herzog, Yhdysvallat, 2005)<br />
2. <b>Old Boy</b> (Chan-wook Park, Etelä-Korea, 2003)<br />
3. <b>Pan’s Labyrinth</b> (Guillermo del Toro, Meksiko/Espanja/Yhdysvallat, 2006)<br />
4. <b>Henkien kätkemä</b> (Hayao Miyazaki, Japani, 2001)<br />
5. <b>WALL-E</b> (Andrew Stanton, Yhdysvallat, 2008)<br />
-------------------<br />
–<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Tämä tarina on tosi.”<br />
2. ”Kaikkien aikojen parhaita kostotarinoita.”<br />
3. ”Realismin ja fantasian täydellinen liitto.”<br />
4. ”Miyazaki ei tee vain elokuvia. Hän tekee maailmasta paremman paikan elää.”<br />
5. ”Pixar luottaa katsojan älykkyyteen ja menestyy. Voisiko tästä kenties ottaa muutkin mallia?”<br />
<br />
Ja lista jatkuu:<br />
6. <b>Jumalan kaupunki</b> (Fernando Meirelles, Brasilia/Ranska/Saksa/Yhdysvallat, 2002)<br />
”Kamala härdelli ja pirun vaikuttava myös.”<br />
7. <b>Kill Bill</b> (Quentin Tarantino, Yhdysvallat/Japani, 2003–2004)<br />
”Tarantino on meikäläisiä, niin se vain on.”<br />
8. <b>Menetetty maa</b> (Ethan Coen & Joel Coen, Yhdysvallat, 2007)<br />
”En haluaisi elää maailmassa, jossa Coenit eivät tee elokuvia.”<br />
9. <b>Moon</b> (Duncan Jones, Iso-Britannia, 2009)<br />
”Kukaan ei nähnyt, silti kaikki kehuvat, aivan aiheesta.”<br />
10. <b>Yön ritari</b> (Christopher Nolan, Yhdysvallat, 2008)<br />
”Pistäkäähän paremmaksi, jos osaatte, muut supersankarit.”juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-27268266602763049732010-02-07T02:14:00.003+02:002010-02-07T11:33:33.250+02:00Atte Alhainen<i>Allerin tv-toimituksen toimittaja. Aloitti videoesittelyjen tekemisen jo 11-vuotiaana Riihimäen Sanomiin. 7 päivää -lehden tv-toimittajaksi v</i><i>uonna 1998</i><i>. Nykyään tekstejä julkaistaan mm. Katso-lehdessä sekä Telvis.fi-nettisivustolla.</i><br />
<br />
1. <b>Gladiator</b> (Ridley Scott, Yhdysvallat, 2000)<br />
2. <b>Yön ritari</b> (Christopher Nolan, Yhdysvallat, 2008)<br />
3. <b>Sin City</b> (Quentin Tarantino, Frank Miller & Robert Rodriguez, Yhdysvallat, 2005)<br />
4. <b>Borat</b> (Larry Charles, Yhdysvallat, 2006)<br />
5. <b>I Am Legend</b> (Francis Lawrence, Yhdysvallat, 2007)<br />
-------------------<br />
1. <b>Juoksuhaudantie</b> (Veikko Aaltonen, 2004)<br />
2. <b>Niko – lentäjän poika</b> (Kari Juusonen & Michael Hegner, Suomi/Saksa/Tanska/Irlanti, 2008)<br />
3. <b>Joulutarina</b> (Juha Wuolijoki, 2007)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Tästä alkoi suurten spektaakkeleiden paluu. Vaikuttavaa toimintaa, upeaa elokuvamusiikkia ja klassista lähes kreikkalaista draamaa modernin elokuvakerronnan keinoja hyödyntäen.”<br />
2. ”Paras Batman-leffa sitten Burtonin Batman - Paluu -filkan. Vähintään samaa tasoa, ellei enemmänkin.”<br />
3. ”Asetti aivan uudet standardit sarjakuvien filmatisoinnille ja ennen kaikkea uudisti taas elokuvien visuaalista kerrontatyyliä.”<br />
4. ”Vuosikymmenen hauskin komedia, ja idealtaankin vähän erilainen kuin yleensä.”<br />
5. ”Tunnelmaltaan kenties paras kauhufilkka pitkään aikaan.”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
1. ”Hyvä filmatisointi hyvästä kirjasta.”<br />
2. ”Ei kalpene ulkomaisten animaatioiden rinnalla, synnyttää samanlaisen ylpeyden tunteen suomalaisuudesta kuin euroviisuvoitto...”<br />
3. ”Tämäkin saanut kansainvälistä menestystä täysin ansaitusti.”juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-44204832078862252742010-02-07T02:12:00.004+02:002010-02-08T13:54:16.565+02:00Tuuve Aro<i>Elokuvakriitikko, MTV3 Internet.</i><br />
<br />
1. <b>Brokeback Mountain</b> (Ang Lee, Yhdysvallat/Kanada, 2005)<br />
2. <b>Mulholland Drive</b> (David Lynch, Ranska/Yhdysvallat, 2001)<br />
3. <b>4 kuukautta, 3 viikkoa, 2 päivää</b> (Cristian Mungiu, Romania, 2007)<br />
4. <b>Dogville</b> (Lars von Trier, Tanska/Ruotsi/Ranska/Norja/Alankomaat/Suomi/Saksa/Italia/Japani/Yhdysvallat/Iso-Britannia, 2003)<br />
5. <b>Sideways</b> (Alexander Payne, Yhdysvallat, 2004)<br />
-------------------<br />
1. <b>Paha maa</b> (Aku Louhimies, 2005)<br />
2. <b>Mies vailla menneisyyttä</b> (Aki Kaurismäki, 2002)<br />
3. <b>Postia pappi Jaakobille</b> (Klaus Härö, 2009)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1.–5. ”Kaikissa sama peruste: rohkeus.”<br />
<br />
Ja lista jatkuu:<br />
<b>Puhu hänelle</b> (Pedro Almodóvar, Espanja, 2002)<br />
<b>Menetetty maa</b> (Ethan Coen & Joel Coen, Yhdysvallat, 2007)<br />
<b>Muiden elämä</b> (Florian Henckel von Donnersmarck, Saksa, 2006)<br />
<b>Babel</b> (Alejandro González Iñárritu, Yhdysvallat/Meksiko, 2006)juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-376786017203148212010-02-07T02:10:00.005+02:002010-02-10T11:20:50.251+02:00Hannu Björkbacka<i>Sanomalehti Keskipohjanmaan elokuva-arvostelija vuodesta 1989. Kirjoittaa myös Kokkola-kaupunkilehteen ja kuuluu DVD-oppaan tekijöihin. Filmiauran, Suomen Arvostelijoiden seuran ja Pohjanmaan taidetoimikunnan jäsen. <a href="http://www.kotisivuni.net/busterkino/?etusivu">Buster Kino -kotisivu</a>.</i><br />
<br />
1. <b>My Brother Tom</b> (Dom Rotheroe, Iso-Britannia, 2001)<br />
2. <b>Elephant</b> (Gus Van Sant, Yhdysvallat, 2003)<br />
3. <b>Kukkoilijat</b> (Martin McDonagh, Iso-Britannia/Belgia/Yhdysvallat, 2007)<br />
4. <b>Erämaan armoille</b> (Sean Penn, Yhdysvallat, 2007)<br />
5. <b>Ystävät hämärän jälkeen</b> (Tomas Alfredson, Ruotsi, 2008)<br />
-------------------<br />
1. <b>Mies vailla menneisyyttä</b> (Aki Kaurismäki, 2002)<br />
2. <b>Seitsemän laulua tundralta</b> (Anastasia Lapsui & Markku Lehmuskallio, 2000)<br />
3. <b>Eläville ja kuolleille</b> (Kari Paljakka, 2005)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”My Brother Tom esitteli uuden, tuntemattoman ohjaajakyvyn ja edusti pienimuotoista, intiimiä, omaehtoista ja omintakeista elokuvan tekemistä. Kehityksessään häirityt (ei siis häiriintyneet) nuoret kohtaavat nyky-Britannian pikkukaupungissa ja löytävät pakopaikan puiden keskeltä, ’hyvästä metsästä’. Runollinen, näkemyksellisesti ohjattu, herkästi näytelty ja digikameroita kerrankin oivaltavasti hyödyntäen intiimillä tavalla kuvattu (Robby Müller) helmi.”<br />
2. ”Elefantti, joka monenlaisia nuoria läpivalaisten toi esiin elämän kauneuden. Ongelmaelokuva, joka kerrankin osui ytimeen (kouluampumiset).”<br />
3. ”Kukkoilijat oli näytelmäkirjailijan voimannäyttö, joka palautti elokuvaan tekstin, vuoropuhelun ja näyttelemisen nautinnon tinkimättä elokuvallisesta toteutuksesta, joka hienolla tavalla hyödynsi tuttuja tilanteita ja nosti ohimennen hattua Nicolas Roegin kauhuelokuvalle Kauhunkierre.”<br />
4. ”Into The Wild [Erämaan armoille] osoitti Sean Pennin ohjaajanlahjakkuuden. Ajan hengessä kiinni oleva vaelluselokuva, joka kasvoi kokokuvaksi vähemmän tunnetusta amerikkalaisuudesta.”<br />
5. ”Ystävät hämärän jälkeen on tässä joukossa taas yksi 2000-luvun puheenaiheisiin meillä ja muualla elokuvan kautta kantaaottava pieni suuri filmi. Koulukiusattu poika paljastuu selviytyjäksi vampyyrifantasian avulla.”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
1. ”Alku on upea. Elokuva sykkii eteenpäin kuin elämä. Muutamaan minuuttiin Kaurismäki sisällyttää huikeimmat hetkensä. Avatusta matkalaukusta ja hitsaajanmaskista muodostuu ritarihaarniska, kuin surrealistinen veistos. Subjektiivisessa otoksessa kamera liikkuu, mutta ’näemme’ mukiloidun keskushenkilön vain rautatieaseman matkustavaisten kauhistuneilta kasvoilta.”<br />
2. ”Nenetsien kohtaloista kertova Seitsemän laulua tundralta oli vuoden onnistunein elokuva ja sai oikeutetusti parhaan elokuvan palkinnon. Mustavalkofilmi tuo vaikuttavasti esiin vähemmistökansan neuvottomuuden Neuvostoliiton pakkokollektivisoinnin armoilla. Nenetseille käy kuten Pohjois-Amerikan intiaaneille tai Australian aboille: ensin viedään kaikki ja sitten vielä lapset. Seitsemän laulua tundralta vaikuttaa pienen yleisön filmiltä. Silti se on aiheeltaan ja muodoltaan globaalein suomifilmien joukossa.”<br />
3. ”Hämmentynyt, tyhjän päälle putoava perheenisä elää uudelleen elämänsä vaikeimman hetken, lapsen menetyksen. Hannu-Pekka Björkmanin hämmästyttävä pantomiimi ’palavan’ auton ympärillä on esimerkki köyhyyden estetiikasta, joka efekteistä riisuttuna pakottaa katsojan aktiiviseksi, kuvittelemaan ja tulkitsemaan. Tärkeäksi symboliksi elokuvassa nousee kynnyslista: kun ihminen on kohdannut surunsa, hän voi astua sen kynnyksen yli.”juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-21151087221710384052010-02-07T02:08:00.002+02:002010-02-07T11:34:16.553+02:00Pekka Eronen<i>Kriitikko, mm. Aamulehti.</i><br />
<br />
1. <b>In the Mood for Love</b> (Wong Kar-Wai, Hongkong/Ranska, 2000)<br />
2. <b>Lost in Translation</b> (Sofia Coppola, Yhdysvallat/Japani, 2003)<br />
3. <b>Match Point</b> (Woody Allen, Yhdysvallat/Iso-Britannia, 2005)<br />
4. <b>Innocence – viattomuus</b> (Lucile Hadzihalilovic, Ranska/Iso-Britannia/Belgia, 2004)<br />
5. <b>Elephant</b> (Gus Van Sant, Yhdysvallat, 2003)<br />
-------------------<br />
1. <b>Mies vailla menneisyyttä</b> (Aki Kaurismäki, 2002) (Aki Kaurismäki, 2002)<br />
2. <b>Laitakaupungin valot</b> (Aki Kaurismäki, 2006)<br />
3. <b>Kolme viisasta miestä</b> (Mika Kaurismäki, 2008)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Ei se täyttymys, vaan se hivelevä odotus.”<br />
2. ”Kolmiulotteinen elokuva, joka ei mitään erikoislaseja kaipaa. Tilaa ja tunnelmaa voisi vaikka viipaloida. Maaginen Murray.”<br />
3. ”Juuri kun luulin, että ukko on menetetty tapaus, se ohjaa vuosikymmenen parhaan tragedian.”<br />
4. ”Kasvamisen kaiho.”<br />
5. ”Vuosikymmenen järkyttävistä hetkistä muistuttava elokuva on kuitenkin ylistyslaulu elämälle, tavallisten hetkien kauneudelle.”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
”Kotimaisista olisi ollut kiva hihkua muistakin kuin näistä veljeksistä, mutta kyllä minä näitä parhaina pidän.”<br />
1. ”Komeasti ylevöitetty pienten ihmisten tarina.”<br />
2. ”Tiukka tragedia on kuin edellisen vastakohta.”<br />
3. ”Mika Kaurismäen paras elokuva kuplii joka hetki.juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-82940266599823612232010-02-07T02:05:00.003+02:002010-02-07T16:42:28.873+02:00Mikael Fränti<i>Kirjoittanut elokuvasta vuodesta 1962. Vakituisessa työssä Helsingin Sanomissa vuosina 1965–2006. Erikoisalana kotimainen ja amerikkalainen elokuva. Kirjoittaa <a href="http://kinojatv.blogspot.com/">Kino ja tv -blogiin</a>.</i><br />
<br />
1. <b>The Dreamers</b> (Bernardo Bertolucci, Italia/Ranska/Iso-Britannia/Yhdysvallat, 2003)<br />
2. <b>Puhu hänelle</b> (Pedro Almodóvar, Espanja, 2002)<br />
3. <b>Tunnit</b> (Stephen Daldry, Yhdysvallat, 2002)<br />
4. <b>Viisi vuodenaikaa</b> (Kim Ki-duk, Etelä-Korea/Saksa, 2003)<br />
5. <b>Lucia ja seksi</b> (Julio Medem, Espanja/Ranska, 2001)<br />
-------------------<br />
1. <b>Paha maa</b> (Aku Louhimies, 2005)<br />
2. <b>Muukalainen</b> (Jukka-Pekka Valkeapää, Suomi/Saksa/Viro/Iso-Britannia, 2009)<br />
3. <b>Mies vailla menneisyyttä</b> (Aki Kaurismäki, 2002)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Italialaisen Bernardo Bertoluccin tilityksellinen The Dreamers palaa Pariisin vuoden 1968 opiskelijamellakoiden aikaan. Bertolucci on luonut mestarillisen tarinakuvion kolmesta nuoresta, jotka leikkivät omia kiihottavia seksuaalisia leikkejään isossa pariisilaisessa huoneistossa samaan aikaan kun aktiivit opiskelijat ja työläiset vyöryvät hallitusvaltaa vastaan Pariisin kadulla. Bertolucci rinnastaa elokuvassaan yksityisen ja yleisen, miten kauan voi sulkea silmänsä ulkopuoliselta maailmalta, jossa on menossa mahdollinen poliittinen ja yhteiskunnallinen muutosprosessi. The Dreamers on Bernardo Bertoluccin rohkeimpia elokuvia, mutta myös kauneimpia ja vapautuneimpia. Bertolucci on hätkähdyttänyt aikaisemminkin elokuvillaan (Fasisti, Viimeinen tango Parisissa, 1900 1–2, Bertoluccin Kuu), mutta nyt hänen avoimimmissakaan kohtauksissa ei ole mitään ’tehtyä’ tai ’pakotettua’. The Dreamersissa kudotaan neljä asiaa nerokkaasti toimivaksi kokonaisuudeksi: vieraantuminen, yksityisyys ja läheisyys, vieraantumisen epiikka, politiikka ja elokuvataide. Isabellen, Theon ja Matthewin kolmiopeli kuvastaa vieraantumista ja ulkopuolisuutta, mutta myös läheisyyttä ahmivien nuorten tarvetta turvata privaatti mahdollisimman pitkälle. Pariisin 1968 toukokuun mellakat ja mielenosoitukset ovat kolmikon silmissä aika pitkälle häilyvää poliittista taustaa, mutta jossakin vaiheessa suojatusta yksityisyydestä täytyy siirtyä kollektiivisen toiminnan keskelle.”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
1. ”Ehdoton analyysi väkivallan Suomesta. Visuaalisesti Louhimiehen magnum opus, ja tarinakin kestää, samoin näyttelijätyöt, eikä monessa kotimaisessa elokuvassa ole saavutettu samanlaista intensiivistä jaksoa kuin takaa-ajo rautatiekiskojen ja junanvaunujen lomassa. Petteri Summasen kärsimykseen putoava isä on vuosikymmenen hienoimpia, raastavimpia suorituksia kotimaisessa elokuvassa. Eikä Matleena Kuusniemi jää paljon jälkeen. Louhimiehen elokuvassa kaikki elokuvalliset osaset loksahtavat paikoilleen. Muutenkin suuria suomalaisia elokuvia linjalla Mikko Niskasen Kahdeksan surmanluotia, Risto Jarvan Kun taivas putoaa ja Veikko Aaltosen Isä meidän.”juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-51456795077719006162010-02-07T02:03:00.002+02:002010-02-07T11:34:40.399+02:00Johanna Grönqvist<i>Toiminut elokuvatoimittajana ja kriitikkona vuodesta 1999, työskentelee nykyään Svenska Ylessä/Radio Vegassa.</i><br />
<br />
1. <b>In the Mood for Love</b> (Wong Kar-Wai, Hongkong/Ranska, 2000)<br />
2. <b>Toisen kerroksen lauluja</b> (Roy Anderson, Ruotsi/Ranska/Tanska/Norja/Saksa, 2000)<br />
3. <b>Adaptation. Minun versioni</b> (Spike Jonze, Yhdysvallat, 2002)<br />
4. <b>Dogville</b> (Lars von Trier, Tanska/Ruotsi/Ranska/Norja/Alankomaat/Suomi/Saksa/Italia/Japani/Yhdysvallat/Iso-Britannia, 2003)<br />
5. <b>Lagaan</b> (Ashutosh Gowariker, Intia, 2001)<br />
-------------------<br />
1. <b>Mies vailla menneisyyttä</b> (Aki Kaurismäki, 2002)<br />
2. <b>Miehen työ</b> (Aleksi Salmenperä, 2007)<br />
3. <b>Melancholian 3 huonetta</b> (Pirjo Honkasalo, 2004)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Maailman romanttisin elokuva, unenomainen ja melankolinen rakkaustarina, jossa kuva, ääni, musiikki, tempo ja loistavat näyttelijät luovat ehjän kokonaisuuden.”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
1. ”Minimalistinen suomalainen satu, koskettava ja hauska.”juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-92133988290935175712010-02-07T02:01:00.002+02:002010-02-07T11:34:51.997+02:00Manu Haapalainen<i>Kriitikkona noin vuodesta 1997 alkaen. Kirjoittanut mm. TV-maailmaan ja Annaan.</i><br />
<br />
1. <b>Toisen kerroksen lauluja</b> (Roy Anderson, Ruotsi/Ranska/Tanska/Norja/Saksa, 2000)<br />
2. <b>Antichrist</b> (Lars von Trier, Tanska/Saksa/Ranska/Ruotsi/Italia/Puola, 2009)<br />
3. <b>Control</b> (Anton Corbijn, Iso-Britannia/Yhdysvallat/Australia/Japani, 2007)<br />
4. <b>Lost in Translation</b> (Sofia Coppola, Yhdysvallat/Japani, 2003)<br />
5. <b>The Devil and Daniel Johnston</b> (Jeff Feuerzeig, Yhdysvallat, 2005)<br />
-------------------<br />
1. <b>Mies vailla menneisyyttä</b> (Aki Kaurismäki, 2002)<br />
2. <b>Eläville ja kuolleille</b> (Kari Paljakka, 2005)<br />
3. <b>Miehen työ</b> (Aleksi Salmenperä, 2007)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan hyytävä kylmyys ei milloinkaan muulloin ole ollut näin hauskaa.”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
1. ”Aki Kaurismäen päätyö. Pysäyttävä yhdistelmä ohjaajan sotilaallisen tarkkaa kerrontatyyliä ja äärimmäisen anteeksiantavaa, humaania elämänkatsomusta.”juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-12822401309353489072010-02-07T01:59:00.002+02:002010-02-07T11:35:04.229+02:00Mikko-Pekka Heikkinen<i>Kirjoittanut elokuva-arvosteluja Helsingin Sanomien Nyt-liitteeseen vuodesta 1999. Siirtyi Nytistä kotimaantoimittajaksi vuonna 2006, jonka jälkeen tehnyt arvioita melko harvoin.</i><br />
<br />
1. <b>Mulholland Drive</b> (David Lynch, Ranska/Yhdysvallat, 2001)<br />
2. <b>Shrek</b> (Andrew Adamson & Vicky Jenson, Yhdysvallat, 2001)<br />
3. <b>Taru sormusten herrasta: Sormuksen ritarit</b>, pitkä dvd-versio (Peter Jackson, Yhdysvallat/Uusi-Seelanti, 2001)<br />
4. <b>Kill Bill: Volume 1</b> (Quentin Tarantino, Yhdysvallat/Japani, 2003)<br />
5. <b>Waltz with Bashir</b> (Ari Folman, Israel/Saksa/Ranska/Yhdysvallat, 2008)<br />
-------------------<br />
1. <b>Joki</b> (Jarmo Lampela, 2001)<br />
2. <b>Joutilaat</b> (Virpi Suutari & Susanna Helke, 2001)<br />
3. <b>Tyttö sinä olet tähti</b> (Dome Karukoski, 2005)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Tinkimätön täsmäisku alitajuntaan. Vaatii useamman katsomisen auetakseen, mutta palkitsee. Ei pelkkää avantgardea, myös riipaiseva kertomus rakkaudesta ja kuuluisuuden tavoittelusta.”<br />
2. ”Vuosikymmenen hauskin elokuva ja hillitön Disney-parodia.”<br />
3. ”Synkeä, massiivinen fantasia on parempi elokuvana kuin kirjana.”<br />
4. ”Hämmentävä mutta upeasti toteutettu väkivaltafantasia.”<br />
5. ”Hyytävä ja omaperäinen animaatio-dokumentti sodan traumoista.”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
1. ”Kansainvälisen tason laatudraama.”<br />
2. ”Hauska ja surullinen dokumentti syrjäkylän näkymättömistä sankareista.”<br />
3. ”Pirteä nuorisoelokuva nousevalta ohjaajakyvyltä.”juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-9258641423401205552010-02-07T01:56:00.002+02:002010-02-07T11:35:18.319+02:00Kaisa Hiltunen<i>Keskisuomalaisen elokuvakriitikko vuodesta 1999. Kritiikkejä julkaistu myös Savon Sanomissa. Työskentelee päätoimisesti post doc -tutkijana Jyväskylän yliopistossa Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitoksella.</i><br />
<br />
1. <b>In the Mood for Love</b> (Wong Kar-Wai, Hongkong/Ranska, 2000)<br />
2. <b>4 kuukautta, 3 viikkoa, 2 päivää</b> (Cristian Mungiu, Romania, 2007)<br />
3. <b>Lentävien tikarien talo</b> (Zhang Yimou, Kiina/Hongkong, 2004)<br />
4. <b>Lost in Translation</b> (Sofia Coppola, Yhdysvallat/Japani, 2003)<br />
5. <b>Tarina itkevästä kamelista</b> (Byambasuren Davaa & Luigi Falorni, Saksa/Mongolia, 2003)<br />
-------------------<br />
1. <b>Melancholian 3 huonetta</b> (Pirjo Honkasalo, 2004) (Pirjo Honkasalo, 2004)<br />
2. <b>Näkymätön Elina</b> (Klaus Härö, Suomi/Ruotsi, 2002)<br />
3. <b>Musta jää</b> (Petri Kotwica, 2007)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Elokuva, jossa sisältö ja tyyli kietoutuvat toisiinsa täydellisesti. Niin kaunista ja niin surullista.”<br />
”Haluan korostaa, että tämä ei ole varsinaisesti lista parhaista, vaan pikemminkin mieleenpainuvimmista tai jollain erikoisella tavalla minuun vaikuttaneista elokuvista. Elokuvien hyvyyttä voi arvioida niin monella eri mittapuulla, että viiden ehdottomasti parhaan valitseminen on mielestäni mahdoton tehtävä. Sain aikaiseksi monta yhtä oikealta tuntuvaa listaa. Muutama potentiaalinen top 5-elokuva on vielä näkemättä: Jane Campionin Bright Star (2009), Michael Haneken Valkoinen nauha (2009) ja Lars von Trierin Antichrist (2009).”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
1. ”Pysäyttävä, runollinen dokumentti. Kuvat kertovat kaiken oleellisen eikä selostusta tarvita. Todellinen taidonnäyte.”<br />
2. ”Lastenelokuvaksi poikkeuksellisen syvällinen, vähäeleinen ja herkkä. Yksi kaikkien aikojen parhaita lastenelokuvia.”<br />
3. ”Viihdyttävyydessään ja mukaansatempaavuudessaan mainio.”juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-85753478377754661612010-02-07T01:54:00.003+02:002010-02-12T19:03:24.493+02:00Eero Hirvenoja<i>Kulttuurivihkojen elokuvatoimittajana vuodesta 2005. Toinen pääasiallinen julkaisufoorumi on Filmihullu.</i><br />
<br />
1. <b>In the Mood for Love</b> (Wong Kar-Wai, Hongkong/Ranska, 2000)<br />
2. <b>Pianonopettaja</b> (Michael Haneke, Ranska/Itävalta/Yhdysvallat, 2001)<br />
3. <b>Lapsi</b> (Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne, Belgia/Ranska, 2005)<br />
4. <b>Dogville</b> (Lars von Trier, Tanska/Ruotsi/Ranska/Norja/Alankomaat/Suomi/Saksa/Italia/Japani/Yhdysvallat/Iso-Britannia, 2003)<br />
5. <b>Royal Tenenbaums</b> (Wes Anderson, Yhdysvallat, 2001)<br />
-------------------<br />
1. <b>Mies vailla menneisyyttä</b> (Aki Kaurismäki, 2002)<br />
2. <b>Laitakaupungin valot</b> (Aki Kaurismäki, 2006)<br />
3. <b>Seitsemän laulua tundralta</b> (Anastasia Lapsui & Markku Lehmuskallio, 2000)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Visuaalisesti huikean kaunis elokuva täyttymättömästä rakkaudesta 1960-luvun Hongkongissa. Tony Leung ja Maggie Cheung ovat unohtumattomia pääosissa.”<br />
2. ”Keski-ikäisen pianonopettajan ja hänen nuoren oppilaansa suhde on haastavaa ja raastavaa, mutta palkitsevaa katsottavaa. Cannes-suosikki Haneken täysipainoisin ohjaustyö.”<br />
3. ”Syvästi humanistinen merkkiteos EU-ajan todellisuudesta, jossa kaikki on myytävänä.”<br />
4. ”Riipaiseva tarina hyväksikäytöstä ja kostosta piirretyissä kulisseissa. Tanskalaisen ohjaajamestarin näyttelijäensemble pelaa saumattomasti yhteen.”<br />
5. ”Musta komedia hullunkurisesta perheestä. Käsittämättömän hyvä elokuva huomioiden, että näyttelijäjoukkoon kuuluvat muiden muassa Ben Stiller ja Owen Wilson.”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
1. ”Muistinsa menettänyt mies löytää hivenen toivoa ja inhimillistä lämpöä kylmästä ja laskelmoivasta maailmasta. Tutut palaset loksahtelevat kohdalleen Akin ohjauksessa.”<br />
<br />
<i>Ks. myös Eero Hirvenojan <a href="http://www.kulttuurivihkot.fi/lehti/index.php?option=com_content&view=article&id=92:vuosikymmenen-parhaat-elokuvat&catid=39:kinosilma&Itemid=66">"Vuosikymmenen parhaat elokuvat"</a> -lista Kulttuurivihkojen blogissa. </i>juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-7933416309821335412010-02-07T01:53:00.006+02:002010-02-08T13:10:40.734+02:00Saija Holm<i>Kirjoittanut arvosteluja vuodesta 2005 lähtien eri julkaisuihin. Toimii tällä hetkellä Lapin Kansan elokuvakriitikkona. Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin tiedottaja ja festivaalin ohjelmistoa valitsevan R&A-Ministeriön jäsen.</i><br />
<br />
1. <b>Antichrist</b> (Lars von Trier, Tanska/Saksa/Ranska/Ruotsi/Italia/Puola, 2009)<br />
2. <b>Lapsi</b> (Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne, Belgia/Ranska, 2005)<br />
3. <b>Brand Upon the Brain!</b> (Guy Maddin, Yhdysvallat/Kanada, 2006)<br />
4. <b>In the Mood for Love</b> (Wong Kar-Wai, Hongkong/Ranska, 2000)<br />
5. <b>Unelmien sielunmessu</b> (Darren Aronofsky, Yhdysvallat, 2000)<br />
-------------------<br />
1. <b>Melancholian 3 huonetta</b> (Pirjo Honkasalo, 2004)<br />
2. <b>Mies vailla menneisyyttä</b> (Aki Kaurismäki, 2002)<br />
3. <b>Muukalainen</b> (Jukka-Pekka Valkeapää, Suomi/Saksa/Viro/Iso-Britannia, 2009)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Huikean visuaalinen tutkielma menetystä seuraavasta surusta, vastuuta seuraavasta tuskasta, ja keinoista päästä yli syvän masennuksen. Luontosymboliikkaa ja brutaaliksi yltyvää väkivaltaa hyödyntämällä Von Trier konkretisoi kuviksi tunteita, joille ei ole olemassa sanoja.”<br />
”Von Trier on nostettava ykköseksi, koska monella tavalla hän on uudistanut, puhuttanut ja provosoinut elokuva-alaa 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä enemmän kuin kukaan toinen elokuvantekijä. Antichrist on hänen uusin, kypsin ja visuaalisesti taidokkain elokuvansa.”<br />
2. ”Eurooppalaisten dokumentaristiveljesten siirtyminen fiktiivisten elokuvien puolelle on onnistunut erinomaisen hyvin. Lapsi on viisas, monitasoinen ja syvällinen taideteos, joka muistuttaa Robert Bressonin minimalistisesta tyylistä. Lähes huomaamattoman pienin keinoin Dardennet onnistuvat rakentamaan ehjän kokonaisuuden, joka herättää ristiriitaisia ajatuksia, tunteita ja tulkintoja.”<br />
3. ”Mykkäelokuvien estetiikkaa elokuvissaan hyödyntävä kanadalainen elokuvantekijä Guy Maddin on suomalaisille tuttu ainoastaan elokuvafestivaalien ansiosta. Sielukkaan ohjaajan oivaltavan kauniita teoksia soisi muidenkin näkevän, siksi omaääninen tekijä Maddin on niin esteettisesti kuin sisällöllisestikin.”<br />
4. ”Sielukas, esteettinen, eteerinen ja eroottinenkin kertomus rakkaudesta. Silmiä hivelevän kaunis elokuva puhuttelee sielua, lähes ilman sanoja.”<br />
5. ”Huumehöyryinen tarina tyhjyyden täyttämisestä, haaveista, elämäntuskasta ja unelmista, jotka eivät koskaan toteudu. Lohduttomuudessaankin kaunis, vinosti hymyilyttävä ja tarkka tarina, jonka kuvaus, leikkaus, näyttelijänohjaus ja äänisuunnittelu sulavat yhteen erinomaiseksi elokuvalliseksi elämykseksi.”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
1. ”Tshetshenian ja Venäjän välistä sotaa runollisesti ja suurella empatialla tarkasteleva dokumentti on Pirjo Honkasalon mestaruuden näyte, samanaikaisesti herkkä ja yhteiskuntakriittinen taideteos. Elokuva on jälleen ajankohtainen, kun elokuvassa esiintyvä ’Groznyin enkeli’, Hadizhat Gatajev, anoo turvapaikkaa Suomesta tammikuussa 2010.”<br />
2. ”Kaurismäen Suomi-trilogian kakkososa on monitasoinen, humaani tragedia, jossa lohduttomuudestaan huolimatta on inhimillisen toivon kipinä.”<br />
3. ”Vuoden 2009 -elokuvaohjaajapalkinnon voittajan, Jukka-Pekka Valkeapään esikoiselokuva Muukalainen on elokuvallisinta kotimaista elokuvaa, jota on aikoihin nähty. Nuori ohjaaja osoittaa tuntevansa elokuvakerronnan keinot ja sen historian. Valkeapäällä on suvereeni elokuvan taju, Muukalaisen tarina kulkee kuvien ja äänen keinoin, ei niinkään dialogin tai toiminnan avulla. Lopputulos on vielä hieman keskeneräinen, mutta niin vahvan omaääninen ja lupaava, että nuoren ohjaajan esikoisteos ansaitsee paikkansa vuosikymmenen parhaiden kotimaisten elokuvien top 3 listalla.”<br />
<br />
Ja lista jatkuu:<br />
6. <b>Koiran päiviä</b> (Ulrich Seidl, Itävalta, 2001)<br />
”Itävaltalainen Ulrich Seidl on Dardennen veljesten tapaan eurooppalainen dokumentaristi, joka on siirtynyt fiktion puolelle, säilyttäen kuitenkin dokumenttielokuviensa realismin. Seidlin ote on tyystin toisenlainen kuin belgialaisveljesten: hiljaa tarkkailemalla hän pääsee lähelle kohteitaan ja saa nämä paljastamaan itsestään puolia, joita nämä eivät tietoisesti haluaisi itsestään esittää. Dog Days on fiktio, joka tuntuu oikeiden ihmisten tirkistelyltä yhtenä hikisenä kesäpäivänä, jossain Wienissä.”juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-27705985011523078252010-02-07T01:51:00.003+02:002010-02-08T14:05:05.883+02:00Heidi Horila<i>Kirjoittanut Film-O-Holiciin vuodesta 2007. Kuuluu Filmiverkon hallitukseen.</i><br />
<br />
1. <b>The New World</b> (Terrence Malick, Yhdysvallat, 2005)<br />
2. <b>Brokeback Mountain</b> (Ang Lee, Yhdysvallat/Kanada, 2005)<br />
3. <b>Tunnit</b> (Stephen Daldry, Yhdysvallat, 2002)<br />
4. <b>21 grammaa</b> (Alejandro González Iñárritu, Yhdysvallat/Saksa, 2003)<br />
5. <b>Ystävät hämärän jälkeen</b> (Tomas Alfredson, Ruotsi, 2008)<br />
-------------------<br />
1. <b>Thomas</b> (Miika Soini, 2008)<br />
2. <b>Melancholian 3 huonetta</b> (Pirjo Honkasalo, 2004)<br />
3. –<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Terrence Malickin huikean kaunis kuvaelma ihmisistä, luonnosta, kulttuurista, sivistyksestä, alkuperäiskansoista ja näiden ristiriitaisista kohtaamisista. Ja puista. Upea musiikki täydentää kaikkiin aisteihin vetoavan elämyksen.”<br />
2. ”Hienompaa, herkempää ja riipaisevampaa rakkaustarinaa on tuskin nähty. Täydelliset roolivalinnat ja Wyomingin vuoristomaisemat painavat muistijäljen Ang Leen parhaasta elokuvasta mieleen pysyvästi.”<br />
3. ”Kolmen naisen tarinat eri aikakausina nivoutuvat vangitsevan hienosti yhteen Michael Cunninghamin kirjaan perustuvassa elokuvassa.”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
1. ”Thomas on syvyydessään ja koskettavuudessaan omassa sarjassaan. Elokuva antaa kauniisti tilaa näyttelijälle. Lasse Pöysti on valtavan hieno roolissaan tekemättä mitään liikaa tai liian vähän. Miika Soinin vähäeleinen tarina vanhuudesta ja yksinolosta on elokuvaa parhaimmillaan.”<br />
<br />
"Ehdottomasti mainittavia":<br />
<b>Donnie Darko</b> (Richard Kelly, Yhdysvallat, 2001)<br />
<b>Sovitus</b> (Joe Wright, Iso-Britannia, 2007)<br />
<b>Ja äitiäs kans</b> (Alfonso Cuarón, Yhdysvallat/Meksiko, 2001)<br />
<b>The Wrestler – painija</b> (Darren Aronofsky, Yhdysvallat, 2008)<br />
<b>Lilja 4-ever</b> (Lukas Moodysson, Ruotsi/Tanska, 2002)<br />
<b>Mulholland Drive</b> (David Lynch, Ranska/Yhdysvallat, 2001)<br />
<b>Babel</b> (Alejandro González Iñárritu, Yhdysvallat/Meksiko, 2006)<br />
<b>Control</b> (Anton Corbijn, Iso-Britannia/Yhdysvallat/Australia/Japani, 2007)<br />
<b>Volver – paluu</b> (Pedro Almodóvar, Espanja, 2006)<br />
<b>Pianonopettaja</b> (Michael Haneke, Ranska/Itävalta/Yhdysvallat, 2001)<br />
<b>Perikato</b> (Oliver Hirschbiegel, Saksa/Italia, 2004)juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-90993796552268934952010-02-07T01:50:00.002+02:002010-02-07T11:36:13.988+02:00Jussi Huhtala<i>Episodin ja Rytmin elokuvatoimittaja ja toimitussihteeri. Kirjoittanut arvosteluja ja muita elokuva-aiheisia juttuja vuodesta 2002 lähtien. Filosofian maisteri, jonka pro gradu -työ vuodelta 1992 käsitteli Andrei Tarkovskia.</i><br />
<br />
1. <b>Mulholland Drive</b> (David Lynch, Ranska/Yhdysvallat, 2001) <br />
2. <b>Unelmien sielunmessu</b> (Darren Aronofsky, Yhdysvallat, 2000)<br />
3. <b>Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme</b> (Ang Lee, Kiina/Taiwan/Yhdysvallat/Hongkong, 2000)<br />
4. <b>Pan’s Labyrinth</b> (Guillermo del Toro, Meksiko/Espanja/Yhdysvallat, 2006)<br />
5. <b>Royal Tenenbaums</b> (Wes Anderson, Yhdysvallat, 2001)<br />
-------------------<br />
1. <b>Mies vailla menneisyyttä</b> (Aki Kaurismäki, 2002)<br />
2. <b>Skavabölen pojat</b> (Zaida Bergroth, Suomi/Saksa, 2009) (Zaida Bergroth, Suomi/Saksa, 2009)<br />
3. <b>Niko – lentäjän poika</b> (Kari Juusonen & Michael Hegner, Suomi/Saksa/Tanska/Irlanti, 2008)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Siinä on kaikki mitä elokuvalta toivon. Surrealistinen, unenomainen tunnelma. Tarina täynnä käänteitä. Lisäksi myös kuvaus, musiikki ja kaikki elokuvalliset keinot täysin ohjaajan hallinnassa.”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
”Aki Kaurismäki on mielestäni ainoa suomalaisohjaaja, jonka elokuvat ovat lähes poikkeuksetta selkeästi kansainvälistä tasoa.”juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-74717573965799130442010-02-07T01:48:00.003+02:002010-02-07T23:41:20.733+02:00Jukka Hytönen<i>Elokuvaan erikoistuneena toimittajana vuodesta 1992 lähtien. Artikkeleita, haastatteluita ja arvosteluita useisiin lehtiin (mm. Filmihullu, Taiteen Maailma, Puoli Kaupunkia, Avaalehti, Hämeenlinnan Viikkouutiset). Osallistunut elokuvakirjojen tekemiseen (mm. Lyhyttä ja pitkää, 2000), toiminut käsikirjoittajana ja tuottajana. Kuuluu tuotantoyhtiö Filmihyrrän perustajiin.</i><br />
<br />
1. <b>Pan’s Labyrinth</b> (Guillermo del Toro, Meksiko/Espanja/Yhdysvallat, 2006)<br />
2. <b>Perhonen lasikuvussa</b> (Julian Schnabel, Ranska/Yhdysvallat, 2007) <br />
3. <b>Waltz with Bashir</b> (Ari Folman, Israel/Saksa/Ranska/Yhdysvallat, 2008)<br />
4. <b>Henkien kätkemä</b> (Hayao Miyazaki, Japani, 2001)<br />
5. <b>Toisen kerroksen lauluja</b> (Roy Anderson, Ruotsi/Ranska/Tanska/Norja/Saksa, 2000)<br />
-------------------<br />
1. <b>Mies vailla menneisyyttä</b> (Aki Kaurismäki, 2002)<br />
2. <b>Musta jää</b> (Petri Kotwica, 2007)<br />
3. <b>Risto Räppääjä</b> (Mari Rantasila, 2008)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Pan’s Labyrinth on animointia, maskeerausta ja näyttelijäntyötä sekoittava puhtaasti elokuvallisilla keinoilla operoiva surullisen kaunis satu aikuisille. Vuosikymmenen paras elokuva.”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
1. ”Jos uskollisuus valitulle tyylille on hyve, niin Mies vailla menneisyyttä nousee viimeisen vuosikymmenen parhaaksi kotimaiseksi. Rytmi, kuvat, sisältö, näyttelijäntyö ja valaistus puhaltavat saumatta yhteen hiileen.”juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-48654840400703085802010-02-07T01:46:00.002+02:002010-02-07T11:36:44.182+02:00Heikki Ikonen<i>Hämeen Sanomien elokuvakriitikko, kirjoittaa jonkin verran muuallekin. Kirjoittanut elokuvasta kohta 20 vuotta. Elokuvan ohella tunnetaan talouden ja kansainvälisten asioiden toimittajana. Toiminut myös käsikirjoittajana.</i><br />
<br />
1. <b>21 grammaa</b> (Alejandro González Iñárritu, Yhdysvallat/Saksa, 2003)<br />
2. <b>Match Point</b> (Woody Allen, Yhdysvallat/Iso-Britannia, 2005)<br />
3. <b>Viisi vuodenaikaa</b> (Kim Ki-duk, Etelä-Korea/Saksa, 2003)<br />
4. <b>Kimpassa</b> (Lukas Moodysson, Ruotsi/Tanska/Italia, 2000)<br />
5. <b>Perikato</b> (Oliver Hirschbiegel, Saksa/Italia, 2004)<br />
-------------------<br />
1. <b>Mies vailla menneisyyttä</b> (Aki Kaurismäki, 2002)<br />
2. <b>Miehen työ</b> (Aleksi Salmenperä, 2007)<br />
3. <b>Nousukausi</b> (Johanna Vuoksenmaa, 2003)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Harva elokuva on koskaan käsitellyt eksistentiaalisia aiheita yhtä syvällisesti ja koskettavasti. Elämän ja kuoleman sattumanvaraisuus, syyllisyys, usko ja sen menetys, ihmissuhteet – kaiken tämän käsikirjoittaja Guillermo Arriaga ja ohjaaja Alejandro Iñárritu punovat yhtä maagiseksi ja jänteväksi kokonaisuudeksi kuin Krzysztof Kieslowski parhaimmillaan. Elämä on kevyttä kuin savu, koska se roikkuu aina ohuen langan varassa. Silti me koemme sen äärimmäisen painon, koska ihminen on rakastava ja sureva olento. Loistava näyttelijäkaarti tekee uransa tyrmäävimmät roolit.”<br />
2. ”Allen, joka on ehkä merkittävin elävistä elokuvaohjaajista, palasi huipputasolleen Match Pointissa. Dostojevskin Rikosta ja rangaistusta vapaasti soveltava draama liikkuu tematiikaltaan samoilla alueilla kuin 21 grammaa: elämän sattumanvaraisuus, syyllisyys, rikos, intohimot. Allenin maailmankuva on iloisen nihilistinen – päinvastoin kuin Dostojevski, Allen todistelee, kuinka menestyksen jano ja seksuaalinen himo tukahduttavat tavallisen sukankuluttajan omantunnon tuskat, vaikka välillä koville ottaakin. Allenin löytö Jonathan Rhys Meyers tekee kansainvälisen läpimurron psykopaattisena nousukkaana, jolla on kyky hämätä ja pettää kaikkia.”<br />
3. ”Minimalistinen muotovalio, joka huikean kameratyön siivittämänä avaa buddhalaisen maailmankäsityksen. Elämä on tuskien taival, josta selviää parhaiten mielentyyneydellä eli kääntämällä selkänsä inhimillisille intohimoille. Ainoa elokuva historiassa, joka lihallistaa tietyn uskonnon olemuksen, eikä vain kuvaa sen pyhien miesten maista taivallusta.”<br />
4. ”Psykologisesti riemastuttavan tarkkanäköinen kuvaus vastakulttuurista ja siihen intoutuvien vaikuttimista. Vuosikymmenen humaanein ja hauskin elokuva.”<br />
5. ”Viileän realistinen ja juuri sen vuoksi paras elokuva, jota on koskaan tehty natsi-Saksasta. Hitlerin komentokeskuksen viimeiset päivät on kuvattu täysin ilman moralistista paatosta, aivan kuin katsoisi dokumenttia. Bruno Ganz tekee yhden elokuvahistorian vaikuttavimmista sielututkielmista Hitlerinä. Näin inhimillisessä mittakaavassa ei veristä tyrannia ole koskaan kuvattu.”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
1. ”Kaurismäen Mies vailla menneisyyttä nitoo ohjaajansa keskeisiä teemoja. Yhteiskunta on armoton, mutta köyhien keskinäinen solidaarisuus saa suorastaan uskonnollisia tasoja. Kaurismäen kuva pahnan pohjalle pudonneiden pyhimysmäisyydestä maistuu aika epärealistiselta, mutta silti elokuvan humaani eetos, oivaltava huumori ja Timo Salmisen aina häikäisevä kameratyö kouraisevat.”<br />
2. ”Itsensä myyminen voi kuulostaa mukavalta tavalta tienata elantonsa, etenkin jos myyjä on mies. Aleksi Salmenperä ja Tommi Korpela tekevät selväksi, että lihansa kaupallistaminen romuttaa pönäkimmänkin panomiehen itsekunnioituksen, mielenterveyden ja ihmissuhteet. Salmenperä osoittautuu esikoispitkässään yhdeksi lupaavimmista ohjaajista vuosiin. Hän hallitsee tiiviin kerronnan, elokuvan rakenteen ja pienieleisen tehokkaan ihmiskuvauksen.”<br />
3. ”Sinisilmäinen juppipariskunta törmää ankaraan elämään ja aitoihin ihmisiin kuppaisessa lähiössä, mikä avaa solmuja heidän ummehtuneessa elämässään ja suhteessaan. Köyhillä on kovaa, mutta ainakin he ymmärtävät elämän ja toisten ihmisten arvon, jotka ovat tunteettomalle ja itsekeskeiselle yläluokalle kadonneita suureita. Elokuvan luokkapohjainen ihmiskäsitys on hiukan asenteellinen ja köyhiä idealisoiva Kaurismäen tapaan, mutta se toteutuu hauskasti ja koskettavasti.”juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-11097116956313106072010-02-07T01:44:00.003+02:002010-02-07T14:48:59.684+02:00JP Jokinen<i>Film-O-Holicin elokuvakriitikkona viimeiset viisi vuotta. Kuuluu Filmiverkon hallitukseen. Kiinnostunut elokuvasta sekä akateemisesti että fiilispohjalta.</i><br />
<br />
1. <b>Dancer in the Dark</b> (Lars von Trier, Tanska/Saksa/Ranska/Ruotsi/Suomi/Alankomaat/Yhdysvallat/Iso-Britannia/Norja/Islanti, 2000)<br />
2. <b>Menetetty maa</b> (Ethan Coen & Joel Coen, Yhdysvallat, 2007)<br />
3. <b>Pan’s Labyrinth</b> (Guillermo del Toro, Meksiko/Espanja/Yhdysvallat, 2006)<br />
4. <b>The Wrestler – painija</b> (Darren Aronofsky, Yhdysvallat, 2008)<br />
5. <b>WALL-E</b> (Andrew Stanton, Yhdysvallat, 2008)<br />
-------------------<br />
1. <b>Mies vailla menneisyyttä</b> (Aki Kaurismäki, 2002)<br />
2. <b>Näkymätön Elina</b> (Klaus Härö, Suomi/Ruotsi, 2002)<br />
3. <b>Paha maa</b> (Aku Louhimies, 2005)juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-65786122395414122842010-02-07T01:43:00.002+02:002010-02-07T11:37:12.802+02:00Pauli Jokinen<i>Toimittaja, ex-kriitikko. Kirjoittanut elokuvakritiikkiä vuosina 2000–2006 (mm. Filmihullu, Film-O-Holic).</i><br />
<br />
1. <b>Baader Meinhof Komplex</b> (Uli Edel, Saksa/Ranska/Tshekki, 2008)<br />
2. <b>The Wrestler – painija</b> (Darren Aronofsky, Yhdysvallat, 2008)<br />
3. <b>Perikato</b> (Oliver Hirschbiegel, Saksa/Italia, 2004)<br />
4. <b>Babel</b> (Alejandro González Iñárritu, Yhdysvallat/Meksiko, 2006)<br />
5. <b>Maanantain auringossa</b> (Fernando León de Aranoa, Espanja/Ranska/Italia, 2002)<br />
-------------------<br />
1. <b>Mies vailla menneisyyttä</b> (Aki Kaurismäki, 2002)<br />
2. <b>Joki</b> (Jarmo Lampela, 2001)<br />
3. <b>Paha maa</b> (Aku Louhimies, 2005)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Tuo historian nykypäivään vavisuttavalla tavalla, voimakas, informatiivinen ja tunteisiin vetoava elokuva.”juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-86599172975430247812010-02-07T01:41:00.002+02:002010-02-07T11:37:25.425+02:00Anssi Juntto<i>Kirjoittanut leffakritiikkejä vuodesta 1998, viimeiset kymmenen vuotta sanomalehti Kalevaan.</i><br />
<br />
1. <b>Dogville</b> (Lars von Trier, Tanska/Ruotsi/Ranska/Norja/Alankomaat/Suomi/Saksa/Italia/Japani/Yhdysvallat/Iso-Britannia, 2003)<br />
2. <b>In the Mood for Love</b> (Wong Kar-Wai, Hongkong/Ranska, 2000)<br />
3. <b>Viisi vuodenaikaa</b> (Kim Ki-duk, Etelä-Korea/Saksa, 2003)<br />
4. <b>Hero</b> (Zhang Yimou, Hongkong/Kiina/Yhdysvallat, 2003)<br />
5. <b>Taivaan reunalla</b> (Fatih Akin, Saksa/Turkki, 2007)<br />
-------------------<br />
1. <b>Musta jää</b> (Petri Kotwica, 2007) (Petri Kotwica, 2007)<br />
2. <b>Postia pappi Jaakobille</b> (Klaus Härö, 2009)<br />
3. <b>Pelikaanimies</b> (Liisa Helminen, 2004)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Hyvin vahva elokuva. Lavasteiden pelkistämisellä von Trier on tavallaan astunut lähemmäksi teatteria, mutta samalla elokuvallinen ilmaisu ja kiehtovat henkilöhahmot ovat entistäkin merkittävämmässä osassa, sisällöstä puhumattakaan.”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
1. ”Psykologinen ja tunteikas ihmissuhdedraama rullaa tiivistunnelmaisen trillerin tahtiin. Henkilöhahmot huolella rakennettuja, varsinkin elämänmakuisia naisrooleja on harvassa. Visuaalisesti tyylikäs, ja kerronnallisesti tiukka.”juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-1185843747301459062010-02-07T01:39:00.002+02:002010-02-07T11:37:44.702+02:00Tapani Juusola<i>Pohjolan Sanomien vakituinen elokuvakriitikko vuodesta 2003 lähtien, ensimmäiset arvostelut lehteen vuonna 1994.</i><br />
<br />
1. <b>Dogville</b> (Lars von Trier, Tanska/Ruotsi/Ranska/Norja/Alankomaat/Suomi/Saksa/Italia/Japani/Yhdysvallat/Iso-Britannia, 2003)<br />
2. <b>Unelmien sielunmessu</b> (Darren Aronofsky, Yhdysvallat, 2000)<br />
3. <b>Kill Bill</b> (Quentin Tarantino, Yhdysvallat/Japani, 2003–2004)<br />
4. <b>Amélie</b> (Jean-Pierre Jeunet, Ranska/Saksa, 2001)<br />
5. <b>The Simpsons Movie</b> (David Silverman, Yhdysvallat, 2007)<br />
-------------------<br />
1. <b>Valkoinen kaupunki</b> (Aku Louhimies, 2005)<br />
2. <b>Joki</b> (Jarmo Lampela, 2001)<br />
3. <b>Levottomat</b> (Aku Louhimies, 2000)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Erikoisin ja mieleenjäävin elokuva menneellä vuosikymmenellä. Myös erittäin vahva tarina ja erinomaisesti näytelty. Olisi toiminut myös ’oikeana elokuvana’ eli lavalta pois vietynä oikeine lavastuksineen jne.”<br />
2. ”Dogvillen kanssa samaa tasoa, johon muut vuosikymmenen elokuvat eivät sitten ylläkään. Vimmainen, suoraan naamalle ja sieluun iskevä elokuva.”<br />
3. ”Kokonaisuutena erinomainen suorastaan taiteellinen toimintaelokuva, joka ei yksittäisinä osina tälle listalle mahtuisi.”<br />
4. ”Eurooppalaisista (paitsi onhan tuolla jo Dogville) elokuvista listalle olisi kuulunut ennen Amélieta mm. Pianonopettaja (La pianiste, 2001), mutta Audrey Tautou on vain niin ihana. Muualta maailmasta vaikutti ainakin Jumalan kaupunki (Cidade de Deus, 2002).”<br />
5. ”WALL-E (2008) on taiteellisilta ansioiltaan parempi, mutta Simpsoneiden vaikutus koko populaarikulttuuriin on niin suuri, ja kun tämä pitkäelokuvakin on vielä onnistunut, niin olkoon listalla animaatioiden edustajana.”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
1. ”Aku Louhimiehen kaikkia vuosikymmenen kotimaisiakin elokuvia parempi tv-sarja Irtiottoja (2003) on tässä elokuvassa läsnä yhden tarinan voimin. Ja toimii ja kouraisee. Janne Virtanen ja Susanna Mikkonen ovat päärooleissa erinomaisia.”<br />
2. ”Maailmalla suosittu episodielokuva -tyyppi on Jarmo Lampelan ohjauksessa yllättävän toimivaa kotimaista.”<br />
3. ”Taiteellisilta ansioiltaan tähän olisi kuulunut vaikka Jari Halosen Aleksis Kiven elämä (2002), mutta Levottomien vaikutus (hyvä ja huono) koko vuosikymmenen suomalaiseen elokuvaan, televisioon ja viihteeseen on kiistaton ja siksi ansaitsee paikkansa. Myös suomielokuvan ihanimmat naiset (Laura Malmivaara, Irina Björklund, Matleena Kuusniemi, Vilma Melasniemi) sitten Mikko Niskasen Käpy selän alla (1966).”juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-51889781582646156012010-02-07T01:38:00.002+02:002010-02-07T11:37:56.739+02:00Jukka Kangasjärvi<i>Kirjoittanut elokuvasta vuodesta 1990. Arvostellut mm. Aamulehteen, Filmihulluun, Film-O-Holiciin.</i><br />
<br />
1. <b>Mulholland Drive</b> (David Lynch, Ranska/Yhdysvallat, 2001)<br />
2. <b>Schultze Gets the Blues</b> (Michael Schorr, Saksa, 2003)<br />
3. <b>Paranoid Park</b> (Gus Van Sant, Ranska/Yhdysvallat, 2008)<br />
4. <b>Ja äitiäs kans</b> (Alfonso Cuarón, Yhdysvallat/Meksiko, 2001)<br />
5. <b>Kätketty</b> (Michael Haneke, Ranska/Itävalta/Saksa/Italia, 2005)<br />
-------------------<br />
1. <b>Rakkaus on aarre</b> (Eija-Liisa Ahtila, 2002)<br />
2. <b>Puhalluskukkapoika ja taivaankorjaaja</b> (Raimo O. Niemi, 2002)<br />
3. <b>Ei kukaan ole saari</b> (Sonja Lindén, 2006)<br />
3. <b>Muukalainen</b> (Jukka-Pekka Valkeapää, Suomi/Saksa/Viro/Iso-Britannia, 2009)juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-3251379687965212262010-02-07T01:36:00.002+02:002010-02-07T11:38:09.687+02:00Minna Karila<i>Kulttuuritoimittaja, MTV3.</i><br />
<br />
1. <b>Lost in Translation</b> (Sofia Coppola, Yhdysvallat/Japani, 2003)<br />
1. <b>Muiden elämä</b> (Florian Henckel von Donnersmarck, Saksa, 2006)<br />
3. <b>The Wrestler – painija</b> (Darren Aronofsky, Yhdysvallat, 2008)<br />
4. <b>Brokeback Mountain</b> (Ang Lee, Yhdysvallat/Kanada, 2005)<br />
4. <b>Sodan oppitunnit</b> (Errol Morris, Yhdysvallat, 2003)<br />
-------------------<br />
1. <b>Musta jää</b> (Petri Kotwica, 2007)<br />
1. <b>Niko – lentäjän poika</b> (Kari Juusonen & Michael Hegner, Suomi/Saksa/Tanska/Irlanti, 2008)<br />
3. <b>Paha maa</b> (Aku Louhimies, 2005)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Sofia Coppolan käsikirjoittama ja ohjaama Lost in Translation kertoo lyhyestä platonisesta romanssista, kun ikääntynyt miesnäyttelijä ja julkkisvalokuvaajan yksinäinen nuori vaimo kohtaavat tokiolaisessa loistohotellissa. Taustalla hehkuvat neonvalot ja hissimusiikki soi. Outo kulttuuri hämmentää ja huvittaa näitä elämässään ajelehtivia ihmisiä, jotka kuitenkin ymmärtävät toisiaan täydellisesti. Lost in Translation on tunnelman luomisen taidonnäyte. Se on surullinen, lempeä, ironinen ja välillä hiillittömän hauska. Elokuva jättää viisaasti monia asioita sanomatta. Siinä on myös pakahduttavan kaunis, katsojan mielikuvitukselle tilaa jättävä loppu.”<br />
1. ”Parhaan ulkomaisen Oscarin voittanut Florian Henckel von Donnersmarckin ohjaama saksalaisdraama kuvaa Itä-Saksaa ennen Berliinin muurin murtumista, ihmisiä valtakoneiston edessä ja takana. Muiden elämä tarkastelee koskettavasti Stasin antamien kylmien käskyjen ja inhimillisten tunteiden ristipainetta, systeemiä joka tekee hyvistäkin ihmisistä ilmiantajia. Elokuva on suurenmoisesti näytelty hiljainen trilleri, jossa hyvyys palkitaan.”<br />
3. ”Muodon taituri Darren Aronofsky on The Wrestlerissä pidättäytynyt visuaalisesta ilottelusta. Vapaapainija Randy ’The Ram’ Robinsonin rosoinen tarina on samalla Mickey Rourken loistelias comeback. Steroideista ja iskuista sirkusfriikiksi muuttunut Robinson joutuu sydänkohtauksensa jälkeen rakentamaan urheilun varaan muovautunutta identiteettiään uudelleen. The Wrestler on äärimmäisen hiottu kurkistus särkyneen ihmisen sieluun.”<br />
4. ”Lajityypistä toiseen kompastelematta kulkeva Ang Lee on muuttanut Annie Proulxin novellin kahden cowboyn riipaisevaksi rakkaustarinaksi, joka puhkeaa 1960-luvulla homovihaa vaalivan Amerikan korpimailla. Elokuvan maisemat ja tunteet ovat mykistäviä. Brokeback Mountain on yksi vuosikymmenen suurista rakkausdraamoista. Heath Ledger ja Jake Gyllenhaal tekevät upeat luonneroolit.”<br />
5. ”Sodan oppitunneissa dokumentaristi Erroll Morris piirtää moniulotteisen henkilökuvan Vietnamin sodan arkkitehdista Robert McNamarasta. Elokuva on pelottava todistus siitä, miten kansakuntien kohtalo voi olla kiinni muutaman ihmisen hätiköidyistä päätöksistä. Sodan oppituntien voima on siinä, että ristiriitaisen McNamaran annetaan rauhassa puhua, arviointi hänen persoonastaan ja ratkaisujensa moraalista jää katsojalle.”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
1. ”Musta jää on Petri Kotwican taitavasti käsikirjoittama ja ohjaama, esteettisesti eheä psykologinen trilleri. Mustasukkaisuuden myrkyllinen voima ajaa petetyn päähenkilön vinksahtaneeseen roolileikkiin. Erikoisessa kolmiodraamassa on hilpeitäkin sattumuksia, mutta loppua kohti käänteet muuttuvat yhä villimmiksi ja synkemmiksi. Outi Mäenpää tekee elämänsä roolin.”<br />
2. ”Aina edes suurella rahalla ei tule hyvää jälkeä. Kari Juusosen ohjaama elokuva on kaikkien aikojen kallein suomalainen animaatio ja samalla aivan vastustamaton seikkailu. Elokuvassa käsitellään isänkaipuuta ja haaveita, esitetään viisauksia ja oivalluksia, kuitenkin amerikkalaistyylistä imelyyttä kaihtaen. Niko on teknisesti huikea ja tarinaltaan poikkeuksellisen vetovoimainen animaatioelokuva.”<br />
3. ”Hienosti käsikirjoitettu elokuva ketjureaktiosta, epäonnesta joka lähtee kiertämään. Aki Kaurismäen elokuvien tavoin Pahan maan henkilöt ovat syrjäytyneitä, yhteiskunnan kelkasta pudonneita ja muutenkin elämän kolhimia. Välillä inhorealistiseksi kääntyvä tarina rikoksesta, rangaistuksesta ja syyllisyydestä on hyvin näytelty ja intensiivisesti ohjattu episodielokuva. Pahan maan lohduton maailma on hyvin samanhenkinen kuin ohjaaja Aku Louhimiehen kiitelty tv-sarja Irtiottoja.”juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-27301904374747126912010-02-07T01:35:00.003+02:002010-02-08T14:10:49.363+02:00Mikko Kettula<i>Sanomalehti Pohjalaisen elokuvakriitikko.</i><br />
<br />
1. <b>There Will Be Blood</b> (Paul Thomas Anderson, Yhdysvallat, 2007)<br />
2. <b>Mulholland Drive</b> (David Lynch, Ranska/Yhdysvallat, 2001)<br />
3. <b>Dogville</b> (Lars von Trier, Tanska/Ruotsi/Ranska/Norja/Alankomaat/Suomi/Saksa/Italia/Japani/Yhdysvallat/Iso-Britannia, 2003)<br />
4. <b>In the Mood for Love</b> (Wong Kar-Wai, Hongkong/Ranska, 2000)<br />
5. <b>Toisen kerroksen lauluja</b> (Roy Anderson, Ruotsi/Ranska/Tanska/Norja/Saksa, 2000)<br />
-------------------<br />
1. <b>Mies vailla menneisyyttä</b> (Aki Kaurismäki, 2002)<br />
2. <b>Eläville ja kuolleille</b> (Kari Paljakka, 2005)<br />
3. <b>Pelikaanimies</b> (Liisa Helminen, 2004)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Kiteyttää onnistuneesti kapitalismin aatteen ja samalla tapailee uuden vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen tapahtumien henkeä.”<br />
<br />
-------------------<br />
<br />
1. ”Ei kai tähän paljoa tarvita perusteluita, Kaurismäki on Suomen kyvykkäin elokuvantekijä ja tämä on puhuttelevampi kuin Laitakaupungin valot.”<br />
3. ”Lastenelokuvat jäävät tällaisissa listauksissa usein tyystin huomiotta, joten täytyy nostaa tämä viime vuosikymmeneltä parhaiten mieliin jäänyt kotimainen lastenleffa pistesijalle.”<br />
<br />
"Nämä jäivät pitkän väännön jälkeen pistesijojen ulkopuolella":<br />
<b>Rautakolmonen</b> (Kim Ki-duk, Etelä-Korea/Japani, 2004)<br />
<b>Pan’s Labyrinth</b> (Guillermo del Toro, Meksiko/Espanja/Yhdysvallat, 2006)<br />
<b>Memento</b> (Christopher Nolan, Yhdysvallat, 2000)<br />
<b>Sideways</b> (Alexander Payne, Yhdysvallat, 2004)juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-25847555894435047002010-02-07T01:33:00.002+02:002010-02-07T11:38:37.131+02:00Satu Kurri<i>Kouvolan Sanomien kriitikkona vuodesta 1989 lähtien. Elokuva-arvioiden ohella myös kirja-arvosteluja.</i><br />
<br />
1. <b>My Blueberry Nights</b> (Wong Kar-Wai, Kiina/Ranska/Hongkong, 2007)<br />
2. <b>Amores perros</b> (Alejandro González Iñárritu, Meksiko, 2000)<br />
3. <b>Gran Torino</b> (Clint Eastwood, Yhdysvallat, 2008)<br />
4. <b>Lost in Translation</b> (Sofia Coppola, Yhdysvallat/Japani, 2003)<br />
5. <b>Waltz with Bashir</b> (Ari Folman, Israel/Saksa/Ranska/Yhdysvallat, 2008)<br />
-------------------<br />
1. <b>Mies vailla menneisyyttä</b> (Aki Kaurismäki, 2002)<br />
2. <b>Postia pappi Jaakobille</b> (Klaus Härö, 2009)<br />
3. <b>Skavabölen pojat</b> (Zaida Bergroth, Suomi/Saksa, 2009)<br />
<br />
<a name='more'></a><br />
1. ”Pisteet kuuluvat ohjaajalle, ja yhtä hyvin olisin voinut valita hänen tuotannostaan In the Mood for Loven (2001) tai 2046:n (2004). Ohjaaja jatkaa Blueberryssä omaperäistä linjaansa ja soveltaa sitä tällä kertaa USA:ssa. Elokuva My Blueberry Nights on tunnetila, joka ilmaistaan musiikin ja kuvan avulla eikä siihen ole pääsyä verbaalisella kielellä. Se on melodraama ja roadmovie samassa paketissa.”<br />
-------------------<br />
1 .”Aki Kaurismäki ei ole löytänyt voittajaansa ainakaan vielä 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä. Klaus Härö hätyyttelee tasaisella ja visuaalisesti täydellisellä tuotannollaan. Mies vailla menneisyyttä kuvaa näkevästi (kuten muutkin ohjaajan elokuvat) suomalaisen yhteiskunnan muutosta välittävästä yhteisökulttuurista yltiöpäiseen yksilökulttuuriin ja talouden (rahan) vallankumoukseen. Elokuvan mottona on: kannattaa istuttaa yksikin peruna vaikkei tilaa enää ole punaiselle tuvalle ja kokonaiselle perunamaalle.”juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5652988474505686008.post-35854075402218382002010-02-07T01:32:00.002+02:002010-02-07T11:40:39.365+02:00Päivi Kärkkäinen<i>FilmiFINin elokuvakriitikko. Kirjoittanut arvosteluja vuodesta 2004.</i><br />
<br />
1. <b>Mulholland Drive</b> (David Lynch, Ranska/Yhdysvallat, 2001)<br />
2. <b>Rakkautta ennen auringonlaskua</b> (Richard Linklater, Yhdysvallat, 2004)<br />
3. <b>Menetetty maa</b> (Ethan Coen & Joel Coen, Yhdysvallat, 2007)<br />
4. <b>Dogville</b> (Lars von Trier, Tanska/Ruotsi/Ranska/Norja/Alankomaat/Suomi/Saksa/Italia/Japani/Yhdysvallat/Iso-Britannia, 2003)<br />
5. <b>Babel</b> (Alejandro González Iñárritu, Yhdysvallat/Meksiko, 2006)<br />
-------------------<br />
1. <b>Mies vailla menneisyyttä</b> (Aki Kaurismäki, 2002)<br />
2. <b>Melancholian 3 huonetta</b> (Pirjo Honkasalo, 2004)<br />
3. <b>Joki</b> (Jarmo Lampela, 2001)juusohttp://www.blogger.com/profile/06377699318670620814noreply@blogger.com0