sunnuntai 7. helmikuuta 2010

Jukka L. Savolainen

Toiminut kriitikkona Kuopion kaapelitelevisiossa (1992-1994), Moviezine FreaXissa (1996-2002) ja smackthejack.netissä (vuodesta 2003 alkaen).

1. Pianisti (Roman Polanski, Ranska/Puola/Saksa/Iso-Britannia, 2002)
2. Revolutionary Road (Sam Mendes, Yhdysvallat/Iso-Britannia, 2008)
3. WALL-E (Andrew Stanton, Yhdysvallat, 2008)
4. Isiemme liput / Kirjeitä Iwo Jimalta (Clint Eastwood, Yhdysvallat, 2006)
5. Amélie (Jean-Pierre Jeunet, Ranska/Saksa, 2001)
-------------------
1. Postia pappi Jaakobille (Klaus Härö, 2009)
2. Eläville ja kuolleille (Kari Paljakka, 2005)
3. Tummien perhosten koti (Dome Karukoski, 2007)


1. ”Roman Polanskin upea elokuva, jossa yhdistyy samassa herkkyys ja julmuus käsittämättömän kauniilla tavalla.”
2. ”Sam Mendesin hieno ja raadollinen kuvaus erikaupunkilaisesta pariskunnasta, joka haluaa päästä irti tavanomaisuudesta.”
3. ”Pixar-yhtiön huikean inhimillinen tarina pikkurobotista.”
4. ”Clint Eastwoodin käsissä saman taistelun kuvaus kahdesta eri näkökulmasta saa katsojan kokemaan tilanteen eri kulttuurin omaan sotilaan näkökannalta.”
5. ”Yllättävän pirtsakka piristysruiske Ranskasta.”

-------------------

1. ”Yksinkertainen, mutta kokonaisuudeltaan koskettava teos, jossa käsikirjoitus antaa tilaa loistaville roolisuorituksille.”
2. ”Koskettava tarina lapsensa menettäneestä perheestä ja heidän elämänsä tapauksen jälkeen.”
3. ”Selitys sama kuin ykkösessä.”

Ja lista jatkuu:
4. Marjan rakkaus (Anne Riitta Ciccone, Italia, 2002)
”Suomalais-italialainen yhteistyöelokuva. Tässä elokuvassa kerrotaan Marjan näkökannalta, kuinka kahden kulttuurin väliset erot voivat olla hyvin suuret ja jopa rakkauskaan ei pysty näitä eroja kuromaan kiinni.”
5. Emmauksen tiellä (Markku Pölönen, 2001)
”Pölösen versio von Trierin ja kumppanien dogma-ajattelusta on hillittömän hauska ja osuva.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti